Jose Maria Mijares
He was born Havana, Cuba in 1921 and died in Miami, Florida in 2004. Jose Maria Mijares Fernandez was a Cuban artist, little known in the art world until later on in his artistic life. As with so many Cuban artists, Mijares attended the San Alejandro School of Art in Havana (from 1936). His major influences were Ponce and Romanach. Stylistically his trajectory is familiar: from figurative Modernism through Abstraction, then to a type of Surrealism in the 70s and finally to a kind of decorative Expressionism. Mijares himself defined major influences: "Ponce was my first influence. He, Carlos Enriquez, Rene Portocarrero...(and others) from the generation that preceded mine became known as the Havana School."
His first major exhibition was in Havana in 1944. By the 1950s, artists were very much struggling in Cuba, so he returned to San Alejandro to teach art, resigning in political protest when Fidel Castro came to power. In 1968 he migrated to Miami, where he abandoned his geometric style in favor of a fluid decorative one, presumably more in keeping with prevailing taste.
His first major exhibition was in Havana in 1944. By the 1950s, artists were very much struggling in Cuba, so he returned to San Alejandro to teach art, resigning in political protest when Fidel Castro came to power. In 1968 he migrated to Miami, where he abandoned his geometric style in favor of a fluid decorative one, presumably more in keeping with prevailing taste.
Jose Maria Mijares Autoretrato |
As one would expect, Mijares' abstract period dates from the 1950s, when it was in vogue. During the 1950's he participated in exhibitions at Grand National Salon, Havana; Museum of Modern Arts, Paris; National Museum of Haiti and Venezuela. In 1953, he exhibited at the Biennial in Sao Paul and in 1956 at the Biennial in Venice. His works have been exhibited in Cuban Prints and in Tokyo, Japan in 1964. His most famous works are those of stylized “turn-of-the-century” female theater goers, dressed in very flamboyant evening wear, from the period of the 1970’s through late 1990’s.
Towards the end of his life, Mijares again returned to abstract figurative work with various layers of geometric patterns forming female figures, as well as other objects.
In 1998 Mijares was interviewed for the Smithsonian Archives of American Art. Mijares was awarded an honorary Doctorate from Florida International University in 2001.
SPANISH:
Nació La Habana, Cuba en 1921 y murió en Miami, Florida en 2004. José María Fernández Mijares era un artista cubano, poco conocido en el mundo del arte hasta más tarde en su vida artística. Al igual que como tantos artistas cubanos, Mijares asistió a la Escuela San Alejandro de Arte en La Habana (desde 1936). Sus principales influencias fueron Ponce y Romañach. Estilísticamente su trayectoria es conocida: desde el Modernismo a través de la abstracción figurativa, a continuación, a un tipo de surrealismo en los años 70 y, finalmente, a una especie de expresionismo decorativo. Mijares definió sus principales influencias: "Ponce fue mi primera influencia, Carlos Enríquez, René Portocarrero ... (y otros) a partir de la generación que precedió a la mina que se conoce como la Escuela de La Habana.".
Su primera exposición importante fue en La Habana en 1944. En la década de 1950, los artistas estaban luchando mucho en Cuba, por lo que regresó a San Alejandro para enseñar el arte, luego dimitió en señal de protesta política, cuando Fidel Castro llegó al poder. En 1968 emigró a Miami, donde abandonó su estilo geométrico en favor de un líquido mas decorativo, probablemente más acorde con el gusto imperante.
Como era de esperar el período abstracto de Mijares data de la década de 1950, cuando estaba en boga. Durante la década de 1950 participó en exposiciones en el Grand Salón Nacional, La Habana, Museo de Arte Moderno, París, el Museo Nacional de Haití y Venezuela. En 1953, expuso en la Bienal de Sao Pablo y en 1956 en la Bienal de Venecia. Sus obras han sido expuestas en Arte de Cuba y en Tokio, Japón en 1964. Sus obras más famosas son las de estilizadas "turn-of-the-century", los amantes del teatro las mujeres, vestidas con trajes de noche muy extravagante, de la época de la década de 1970 hasta finales de 1990.
Hacia el final de su vida, Mijares regresó de nuevo a una obra figurativa abstracta con varias capas de patrones geométricos que forman figuras femeninas, así como otros objetos.
En 1998, Mijares fue entrevistado para la revista Archives Smithsonian de Arte Americano. Mijares fue otorgado el Doctorado Honoris Causa de Universidad Internacional de Florida en 2001.
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